Valle Exploradores - Reisverslag uit Coihaique, Chili van palm2palm - WaarBenJij.nu Valle Exploradores - Reisverslag uit Coihaique, Chili van palm2palm - WaarBenJij.nu

Valle Exploradores

Door: Paulien

02 Maart 2015 | Chili, Coihaique

Maandag 02 maart Valle Exploradores
Na een hele mooie tocht, met uiteindelijk toch weer zon zijn we in de Valle  Exploradores beland bij een Duits gezin. Valle Exploradores  in bij Puerto Tranquilo rechts af richting de Stille Oceaan. Puerto Tranguilo ligt aan Largo General Carrera,  een heel groot bergmeer met een turkooizen water kleur.

Valle Expladoradores, geen idee wie de eerste exploradores hier waren, maar de weg door dit dal is nieuw. De dal mondt uit in de fjorden kust van Chili, net ten noorden van het noordelijke ijsveld  gebied Campo de Hielo de San Valentin. Hoofd attractie hier is de San Rafael gletsjer waarvan   dagelijks, met veel kabaal, grote stukken ijs in zee storten. Traditioneel gaan er cruise boten vanuit Puerto Montt en een andere haven naar de San Rafael. Ben je een paar dagen en minimaal 800 u$ pp kwijt. Door de nieuwe weg door de Valle Explaradores is het nu ook mogelijk om met zodiak of andere kleine bootjes naar de San Rafael te gaan. Dat was ons plan, maar helaas: Door het slechte weer en einde van vakantie seizoen is het ons niet gelukt dit te organiseren in Puerto Tranguilo.
Maar niet getreurd,  er is hier veel te doen en voor dinsdag hebben we een wandeltocht over de gletsjer Exploradores geboekt. Dit is een van de vele gletsjers van het Campo de Hielo,  en ligt ook nog eens bij naast de weg op kilometer 52.
Op km 45 zit een Duits stel met een kleine, die de enige accommodatie aanbied langs deze weg. Ze zijn 14 jaar geleden naar Chili vertrokken vanuit Duitsland, kochten wat grond langs een grindweg en bouwde er een huis. Uit hun verhalen lijkt de wereld  een aflevering van "ik vertrek" misgelopen te zijn. Maar het bed was goed, de verhalen interessant en we hebben lekker geslapen. Trouwens ook een kolibrie gezien in een fuchsia  struik, die tegen de stormwind in bloem voor bloem bezocht op zoek naar nectar.