Damascus - Reisverslag uit Damascus, Syrië van palm2palm - WaarBenJij.nu Damascus - Reisverslag uit Damascus, Syrië van palm2palm - WaarBenJij.nu

Damascus

Door: Paulien en Bart

27 Augustus 2008 | Syrië, Damascus

Zondag middag 24 Aug.
Op weg naar Damascus viel het ons op dat de auto’s zich redelijk aan de snelheid houden op de snelweg. De ouderdom van de gemiddelde auto draagt daar ook aan bij. Veel oldtimers worden hier in Syrië als werk paarden behandeld. Een Mercedes van 40 jaar, of een Volvo van nog ouder zijn geen uitzondering. Ook aardig wat oude Russische en nieuwe Chinese auto’s. De laatste Jeep Wrangler die wij hebben gezien was ergens in zuid Jordanië.
We worden regelmatig aangesproken over onze auto. Mooie auto, waarom is de motorkap zwart, heeft hij in de brand gestaan? In Petra wilde iemand hem wel ruilen voor zijn oude Opel kadet. Dat ding was zo oud en volgens hem een echte oldtimer in Europa. Laatst stopte een man op een brommer om een praatje met mij te maken, hij zat er aan te denken om zo’n auto te kopen, alleen moest hij nog even sparen en of ik daarom geen souvenir van hem wilde kopen. Over het algemeen valt het rijden erg mee, na Saudi rijden we weer allebei. Nu we echter in Syrië zijn, merken we wel dat je erg moet opletten. De meeste wegen hebben geen belijning en iedereen rijdt dus kris kras door elkaar. Volgens mij hebben ze dat van de franse overgehouden, “rijden met de franse slag”.
We waren dus onderweg naar Damascus. Het hotel was snel gevonden, alleen bij het inrijden van het straatje zeiden we beiden: nee hier kan het niet zijn, dit loopt dood. Maar gelukkig was het toch de goede straat. Parkeren wordt erg creatieve gedaan ( ook weer op ze Frans) in de kleine staatjes rondom het hotel, en met beleid paste de Jeep toch overal tussendoor.

In de middag de oude stad ingelopen. Wat een geweldige stad. Zoveel drukte hadden we al een tijd niet mee gemaakt. Zoveel verschillende mensen, zoveel verschillende indrukken. Mensen uit Iran, Saudi Arabie, Libanon, Europa, Afrika het lijkt wel of de hele wereld hier in de straten loopt. Het is een rommelige stad maar daardoor ook erg gezellig. Vooral het oude gedeelte met de grote souk en de verschillende wijken voor Islamieten, Christenen en Joden.