Bezoek Jerash en naar Damascus - Reisverslag uit Damascus, Syrië van palm2palm - WaarBenJij.nu Bezoek Jerash en naar Damascus - Reisverslag uit Damascus, Syrië van palm2palm - WaarBenJij.nu

Bezoek Jerash en naar Damascus

Door: Paulien en Bart

26 Augustus 2008 | Syrië, Damascus

Deze ochtend de archilogische van Jerash bezocht. Dit is een groot complex van de Romeinen in Noord Jordanië. Om 8 uur stonden we al aan de poort, samen met wat andere toeristen. Het was goed dat we zo vroeg waren, het is geweldig om zo’n mooie site bijna voor je zelf te hebben. Volgens Bart is de site in Jerash van een zelfde schoonheid als Lepis Magna in Libië. Ik ben helaas daar nog niet geweest, maar het Jerash is imponerende als het Rome.

Ons doel was de grenspost Jabir- Nasib om Syrië binnen te komen. Maar we kwamen bij de ander grenspost, Ramtha uit. Ja, dat krijg je als je geen goede kaart hebt. Deze grens post is een stuk rustiger dan de grote vermoet ik, we hebben geen chaotisch toestanden gezien zoals Dick en Jacqueline vorig jaar. Maar we hadden problemen om Jordanië uit te komen: verkeerd visum. Het Jordaanse consulaat in Dubai had ons transit visa gegeven, logisch als je het land in het westen in komt en via de noordkant verlaat. Wat ze ons niet verteld hadden bij het consulaat is dat je bij een transit visa maar 3 dagen in het land mag blijven. Uiteindelijk moesten we 9 JD bij betalen, naast de 15 JD exit belasting.

Toen Syrië in: kastje <-> muur verhaal maar steeds met een kleine stap voorwaarts.
1 Naar het douane kantoor waar we in tweevoud een formulier moeten invullen met dezelfde vragen als bij het visum aanvraag.
2 bij de balie foreigners worden alle gegevens langzaam ingetikt en uiteindelijk mogen we door, met de auto maar de tweede sectie van de Syrische grenspost.
3 Naar een officier van de grenswacht die onze carnet zou moeten aftekenen. Maar onze carnet blijkt niet voor Syrië geldig te zijn.
4 terug naar de stamp loket waar een handgeschreven papier aan een kopie van paspoort en kenteken wordt geniet.
5 Terug naar de officier die er wat bij schrijft, een stempel uit zijn broekzak peutert en het afstempelt.
6 terug naar meneer “Stamp”
7 nee fout . U moet naar het geld wissel balie
8 Daar 135 Euro (US $ ook welkom ) betalen.
9 Met 1 briefje maar meneer Stamp die twee grote formulieren begint in te vullen.
10 Met het tweede briefje maar de verzekering balie om daar de verzekering papieren op te halen. Met bij betaling van wat Syrische ponden (SP)
11 Met de auto naar de inspectie zone
12 daar nog een stempeltje halen voor wat SPs
13 Inspectie: een wuif van de inspecteur en waren er door
14 laatste controle van al onze paperen en toen ging de slagboom open.
1 uur 45 minuten duurde deze grens overgang. Met hulp van een Palestijnse-nederlandse familie voor vertaling bij de Syrische grens, ook onderweg naar Nederland.
Ik wil graag nog een paar kleine details toevoegen, de heren van loket Stamp, Verzekering en geld wisselen hadden naast hun buro ook een bed staan, dus volgens ons wonen ze in hun loket. De mensen zijn heel erg aardig en behulpzaam, ze moeten alleen de regels die hun opgelegd zijn volgen.

Na een hele voorspoedige reis zijn we bij oms hotel aam gekomen. Daarna de stad ingegaan.
En weet je we hebben zoveel gezien dat we dit eerst moeten verwerken :-)
Dus tot later