Toscane - Reisverslag uit Rome, Italië van palm2palm - WaarBenJij.nu Toscane - Reisverslag uit Rome, Italië van palm2palm - WaarBenJij.nu

Toscane

Door: Paulien

14 September 2008 | Italië, Rome

Vrijdag 12 september
In Toscane is de zomer bijna ten einde. In de bossen komt een licht gele kleur in het bladeren dek. De druiven aan de wijnstokken zijn mooi donker blauw en in enkele wijngaarden is men begonnen met het oogsten ervan. Toscane verkennen is vooral veel bochten draaien met een gangetje van 40 km/uur. Bergje op en bergje af, dorpje in dorpje uit. Mooi landschap maar ook donkere wolken aan de hemel. Vandaag hebben we in San Gimignano een pit (=ijsjes) stop ingelast. San Gimignano is het dorp waar verschillende families elkaar de loef afstaken met wie de hoogste toren kon bouwen. Ik weet niet welke familie de hoogste toren heeft gebouwd, maar we hebben deze toren beklommen en gefascineerd naar beneden gekeken naar al de toeristen op de pleinen en straten.
Tegen een uur of 8 zaten we met een goed glas lokale wijn op het dorps terras toen de hemel zich opende. Onder een heftig onweer kwam de regen in bakken naar beneden. De eerste echte regenbui was dit niet voor ons; net nadat we in Damascus aangekomen waren ging de hemel daar ook open ,voor een korte hevige bui. Maar hier, 12 Sept te Radda in Chianti,Toscane, hebben we sinds 7 maanden weer echt goed regen gehad. Pas om 5 uur de volgende ochtend was het weer droog. En we weten nu dat de tent goed is, niks geen lekkage. Een tik tik tik van de regen op het tentdoek is knus vanuit een slaapzak…..

Zaterdag 13 Sept.
Ja, en dan moet je de tent weer inpakken. Zo goed en zo kwaad alle modder er vanaf geveegd en alles in de auto gepakt. Je kunt toch beter in het zand kamperen. Zand geeft minder rotzooi als modder. Vanuit Toscane zijn we vandaag naar het noorden gereden. Via de kustweg zijn we richting Genua gegaan. Mooi kust, in het plaatsje Levento geluncht. In Levento staat een goede branding en dit plaatsje staat dan ook bekend als “surf city” van Italië. Na de lunch via de kust weg verder naar het noorden, tunnel in tunnel uit langs de oevers van de Middellandse zee. Eind stop was Rapello net onder Genua waar men, volgens Bart, een hele goede spaghetti al la mare serveert.