Dag woestijn - Reisverslag uit Damascus, Syrië van palm2palm - WaarBenJij.nu Dag woestijn - Reisverslag uit Damascus, Syrië van palm2palm - WaarBenJij.nu

Dag woestijn

Door: Paulien

29 Augustus 2008 | Syrië, Damascus

We hebben het nog niet aan de jeep verteld, maar vandaag is hij voor het laatst in de woestijn geweest. Bart zoekt nog naar een geschikt moment om het hem te vertellen. We weten nog niet hoe het nieuws zal aankomen.:-)

Deze dag zijn we terug richting de kust gegaan, via Crac de Chaveliers naar het stad(je) Hama. Crac is een groot kruisridders kasteel, imposante muur en vele kamers en gangen. De moeite waard, maar het is moeilijk om een goede gids te vinden, de meeste kerels die zich als gids aanbieden lijken niet meer te weten dan dat hier de stallen zijn en daar de keuken etc. Niet meer als dat ook in de Lonely Planet staat. Ook hier is de TTG actief Jacqueline.

Hama viel ons erg tegen. Druk en de rivier is veranderd in een groene poel stinkend stilstaand water. Gelukkig vonden we een heel goed restaurant, Aspasia, waar het diner de eer van de stad redde.

Het is weer heet, en in de stad valt regelmatig de stroom uit. De man van ons hotel vertelde dat het nu wel mee valt, het is maar een uur in de middag, vroeger gebeurde het vaker en langer. Doel is stroom besparing, dus de hoofdschakelaar voor de hele stad gaat dus gewoon om. De bespaarde stroom wordt verkocht aan Jordanie of Turkije was zijn verhaal. Alternatieve manier om harde valuta te verkrijgen?
De lieden zijn er helemaal op ingesteld. In de winkelstaten en souks staan allemaal kleine generatortjes. Bij ons in het hotel werd zachtjes op de deur geklopt en kregen we een zaklantaarn aangereikt. Maar wij hadden besloten daat het een goed excuss was voor een verlate zweterige siesta.

Morgen gaan we naar de stad Allepo in Noord Syrie. De laaste stad voordat we de grens met Turkije overgaan.
Tot later.

• 29 Augustus 2008 - 23:57

Jadick:

Hoi, toen ik de foto zag van Paulien in Palmyra moest ik ook aan het TTG verhaal denken.Wat heerlijk dat jullie een tijdje in Syrie rond kunnen zwerven, genieten maar weer. groet