Aleppo - Reisverslag uit Aleppo, Syrië van palm2palm - WaarBenJij.nu Aleppo - Reisverslag uit Aleppo, Syrië van palm2palm - WaarBenJij.nu

Aleppo

Door: Paulien

29 Augustus 2008 | Syrië, Aleppo

Donderdag 28 Aug. Vrijdag 29 Aug.

Gisteren via Afamia (Apamea) naar Aleppo gereden. Eerst weer een keertje tanken. We rijden ongeveer 1 op 10 dus dat valt gelukkig mee.
Tanken in Syrië is ook een verhaal apart. De meeste benzine stations zien er uit of ze al jaren out of order zijn en zijn er smerig en vervuilt. We hebben geen idee wat we tanken, je heb de keuzen uit benzine en diesel. Maar of het nu super of normaal of loodvrij is wat je tankt, Joost mag het weten. Laatst hebben we met een tank die nog voor ¼ vol was, bijna 55 liter getankt. Totaal zou er dus bijna 70 liter in de tank zitten, dat is meer dan er volgens de fabrikant van deze auto in kan.
De weg naar Afamia was een soort binnen weg, dus leuk om te rijden omdat we met een rustig gangentje alles goed om ons heen konden zien.
Afamia is net als Palmyra een oude Romeinse ruïne. Deze is echter in een heel andere setting geplaatst, alles was heuvelachtig en groen. Nadat we daar een paar uur rond hadden gelopen zijn we weer verder gereden naar Aleppo.

Dit is een stad van ongeveer 4 miljoen inwoners met een mooie Moskee en weer een heleboel smalle winkel straatjes (souk). Ons hotel was weer snel gevonden. We hebben tot nu toe elke keer heel snel het hotel, wat we via een reisgids hebben uitgezocht gevonden.
Dit hotel is midden in de stad in een soort groot heren huis. Het lijkt wel een kasteeltje met een binnen plaatst waar alle kamers op uit komen.
Vandaag vrijdag is het weekend in Aleppo. Alles is tot een uur of 4 rustig daarna komt de stad weer tot leven. Gisteren waren we al naar de Souk en de Moskee geweest, Vandaag zijn we verschillende kerken wezen bekijken en een oud fort midden in de stad. Verder hebben we rustig aangedaan en de route voor Turkije doorgenomen.

Ja, dan hebben we nog het gevalletje, Jeep, ik en Woestijn. Ik denk dat alleen mensen die ooit met hun eigen auto door de woestijn hebben gereden dit begrijpen.
Kijk, ik kom nog wel een keer in de woestijn, maar normaal doe je dat met je eigen auto waarvan je weet dat je er op aan kan. Een auto die je heb uitgezocht voor het noeste werk, die je vertrouwt, die je door het moeilijkste zand zal brengen, die je niet zal laten verdrogen in de hitte, maar die je veilig thuis brengt. Hoe vertel je zo’n vriend dat hij alleen nog de Drunense duinen zal berijden of een stukje strand in Terschelling. De gedacht alleen al raakt mij hart. Nee, ik kan het niet, ik stel het uit, ik slaap er nog een paar nachten over.

Tot later

• 30 Augustus 2008 - 00:00

Jadick:

Bart,wacht nu niet te lang om het Jeep te vertellen. Van uitstel komt afstel en dan komt de klap in Holland wel erg hard aan doeiiiii

• 30 Augustus 2008 - 07:03

Johannes:

Leuk om jullie te volgen! Mocht jullie route via Roemenie gaan, ik ben de komende 2 weken nog in Constantza aan de Zwarte Zee kust, jullie zijn welkom!

Groeten,

Johannes

• 30 Augustus 2008 - 08:54

Maurice:

Klinkt zo bekend, in Aleppo vonden wij de souq erg leuk, hebben jullie al een hamam uitgeprobeerd? Veel plezier verder.

• 31 Augustus 2008 - 10:24

Peter En Gudi:

Hoi Bart en Palien,

Onze PC had het begeven, dus we zijn een tijdje uit de lucht geweest.
    Tja, die band met de Jeep.. ik begrijp het wel. Misscgien kan je hem in Nederland nog blij maken met een polder baggertocht in Hazerswoude (je zou het land van Paulien er op kunnen inrichten ;-)
    Hier hebben we net de jaarmarkt achter de rug. Errug gezellig. Femke heeft en nieuw vriendje (Max)uit Leiden. Opgeduikeld tijdens de vakantie. Verder alles goed hier. Veel plezier met de rest van jullie reis.

Groetjes, Peter en Gudi

• 31 Augustus 2008 - 13:10

Jan En Inge:

Hi Bart en Paulien!

We zijn weer een paar dagen terug uit Barcelona en hebben net met veel plezier jullie site weer gelezen. Wat een fantastische reis maken jullie zeg!! En indrukwekkende foto's.

En wat betreft de jeep... wat is er mis met de Drunense Duinen?? Iedereen wordt toch blij van een Udenhoutse broeder bij 'Het Hijgend Perd'? ;)

Geniet lekker verder jullie, wij blijven lezen!

dikke kus van Jan en Inge

• 31 Augustus 2008 - 14:00

Wilco:

dat gezeur over die benzine: je jeepje rijdt toch nog steeds wees toch blij man. En begrijp dan toch dat je jeepje hartstikke dorstig wordt van al dat gereis enne weet je wel zeker dat je metertje goed is.
    En ook niet naar Johannes in Roemenie gaan hoor anders denken mensen dat hij vrienden heeft (geintje Johannes).
    Nog veel plezier verder!!!

• 01 September 2008 - 14:16

Gudi:

Hoi Paulien en Bart, de hartelijke groeten van Margriet en Paulien, ik heb ze gesproken op de jaarmarkt. Gaat goed met hen. Ik heb voor ons een nieuw e-mail adres opgegeven ivm onze overleden computer. Kunnen we jullie tenminste weer volgen. Veel geluk