Istanboel - Reisverslag uit Ankara, Turkije van palm2palm - WaarBenJij.nu Istanboel - Reisverslag uit Ankara, Turkije van palm2palm - WaarBenJij.nu

Istanboel

Door: Paulien en Bart

03 September 2008 | Turkije, Ankara

Maandag / Dinsdag / Woensdag 1/2/3 September.
Zo daar zitten we dan op een terras aan de Bosporus. Inderdaad we zitten in Istanboel.
Na een tocht van ongeveer 700 Km van Urgup in 1 dag doorgereden naar deze mooie plaats aan de Bosporus. Het was een tocht door de graan schuur van Turkije, de koren was net van het land en wat achterbleef waren goud kleurige stoppel velden. Volgens Paulien net zo’n kleur zoals mijn stoppel baard.
In Istanboel hebben we een hotel gevonden op loop afstand en gehoor afstand van de Blauwe moskee. Elke ochtend worden we wakker gemaakt met het gebed.
Vanavond hebben we onze aankomst in Europa gepast gevierd met een witte Muscat wijn, dit om niet met een in een gat te vallen na het verlaten van het midden oosten.
Zoals iedereen waarschijnlijk wel weet is de Ramadan begonnen. Hier in Turkije hebben ze een bepaalde manier gevonden, om iedereen in de ochtend rond een uur of 4 te laten weten dat ze nog maar een uur of 2 hebben om te eten voor de zon op komt. Rond 4 uur gaan ze met trommels door de steden om iedereen wakker te maken. Dit overkwam ons al in Urgup, maar in hier in Istanboel blijken ze deze gewoonte ook er op na te houden.
Het zijn ook geen zachte vriendelijke trommels, zo van wil je alstublieft wakker worden, nee het zijn van die trommels dat je in een keer recht op in je bed zit.
De afgelopen dagen in Istanboel waren vol cultuur, veel lopen en natuurlijk varen op de Bosporus. Ik was hier in mijn jonge jaren al als matroos al een paar keer geweest, maar voor Paulien was het een nieuwe ervaring.
Ik moet zeggen dat deze reis een mooie overgang geeft van het Oosten naar het Westen,
Langzaam word het groener, kouder en veranderen de mensen. Paulien zou hier erg opvallen in haar abbaya, dat deed ze trouwens toch al met die blauwe ogen.

Morgen gaan we naar Griekenland dus vanavond en morgen ochtend genieten we nog een keer van de oproep tot het gebed vanaf de Moskee.
In Griekenland gaan we richting Corfu waar we een paar dagen hopen te gaan zeilen.
We zullen jullie op de hoogte houden van onze zeil avonturen en de kapen die we zullen ronden. Tot later.

• 05 September 2008 - 07:32

Frank En Yvonne:

Volgen nog steeds met veel interesse jullie reis, geniet nog even van het heerlijke weer voor je in Nederland aankomt!